De dygtigste svømmere er ofte begyndt i svømmeskolen som helt små og begynder så småt i 8 års alderen at få mere målrettet undervisning og træning. De kan blive spottet af trænerne eller melde sig frit til holdet bare fordi man elsker at svømme.

De yngste børn begynder typisk med at melde sig til børne k-holdet og har så mulighed for at avancere op i rækkerne helt op til årgangsholdet, og til sidst til til junior- og til seniorsvømmere på DM-medaljeniveau.

I runde tal så tager det ca. 10.000 træningstimer at gå fra at være et "talentfuldt barn" til at være elite svømmer på topplan. Det er hårdt arbejde både på land og i bassinet - men det er også sjovt, og Holstebro Svømmeclub er knudepunkt i et stærkt socialt netværk for svømmerne og deres familie.

Svømmerne har mange træningstimer sammen, så de lærer også hinanden rigtig godt at kende: De griner sammen, fejrer succes'er sammen og opmuntrer hinanden, hvis det ikke gik helt så godt som forventet til et stævne. Og der er også tid til sociale aktiviteter uden for bassinet.

Ud over kontakten med andre svømmere og klubbens trænere har konkurrencesvømmerne et meget vigtigt netværk af forældre, søskende, bedsteforældre, venner osv., som er gode til at hjælpe hinanden, heppe til stævner og hjælpe hinanden med kørelejlighed til stævner.

Ofte bliver konkurrencesvømmernes forældre uddannet til at virke som tidtagere og officials ved stævner. Det er også en sjov måde at lære andre forældre at kende.

På siderne her kan du læse om klubbens børne k-, årgangs- og junior/seniorhold der tilsammen udgør Holstebro Svømmeclubs konkurrencehold.

Holstebro Elitesport - Talent, Sport og Uddannelse

Holstebro Svømmeclub samarbejder med Holstebro Elitesport om talentudvikling. Samarbejdet optimerer rammerne for talentudvikling, hvor udøverne udvikles i et elitemiljø, der giver udøverne mulighed for at kombinere elitesport og uddannelse.

OL PARTNERE